Recensie Vietnam

ISBN: 9789460050398
Uitgeverij: Kobo Original
Genre: roman (waargebeurd)
Aantal pagina’s: 174 pagina’s
Uitgave: paperback

Over de auteur:

Dick van den Heuvel (1956) is een Nederlandse schrijver van toneelstukken, scenario’s en boeken. Hij studeerde af aan de Nederlandse Film & Televisie Akademie en hield zich vervolgens bezig met productieleiding en regieassistentie. Hij schreef intussen enige tientallen jeugd- en dramaseries, televisiefilms, theaterstukken en musicalbewerkingen, waaronder De Legende van de Bokkerijders, Nosmo King, Plantage Allee, In de Praktijk, Combat en Russen. Met Simon de Waal ontwikkelde hij de nieuwe politieserie Missie Warmoesstraat. De serie is gebaseerd op zijn reeks religieuze thrillers rond de politiepastor Cas Wulffers.

Over het boek:

Vietnam is gebaseerd op het levensverhaal van Minh Vu en sluit aan op de gelijknamige musical.

Freek en Margot wonen in een huis aan zee waar ze met veel liefde kwetsbare kinderen opvangen. Op een dag is daar Lien. Ze heeft verhalen gehoord over de geschiedenis van haar grootvader en heeft het daar erg moeilijk mee. Ze weet weinig van hem behalve dat hij met zijn gezin begin jaren tachtig is gevlucht uit het onrustige Vietnam. Maar van haar familie heeft ze een dagboek gekregen dat vol staat met zijn aantekeningen. Met hulp van Freek, Margot en buurmeisje Sterre wordt langzaam maar zeker het Vietnamese schrift en daarmee het indrukwekkende verleden gereconstrueerd. Een ontdekkingstocht die ieder van hen confronteert met hun eigen angsten en onzekerheden.

In de pers:

‘Vietnam’ – over het kind dat gered moest worden

Homemade Productions maakt beklemmend muziektheater over Vietnamese bootvluchtelingen

Mijn mening:

Vietnam, de ver van ons bed show, maar desalniettemin zeer actueel toen een tijdje geleden Vietnamees vluchtelingen stierf in een koelwagen op zoek naar een betere toekomst. Vluchtelingenproblematiek… Wil niet iedereen een beetje geluk opzoeken…

Het verhaal van Margot en Freek is een waargebeurd verhaal. Ze vangen kinderen op waarmee iets mis is. En op een dag is het de beurt aan Lien. Begin jaren tachtig besluit Liens grootvader samen met zijn gezin (waaronder Liens vader, Minh Vu) Vietnam te ontvluchten. Wat hierop volgt is een schrijnend verslag van mensen die alleen nog maar hoop hebben, al de rest is hen ontnomen. Met straffe op dood kiezen ze liever voor het sop dan voor de strop.
Lien arriveert met het dagboek van haar grootvader, welk Freek probeert te ontcijferen. Hierbij breekt voor alle partijen een zwaar emotionele tijd aan die alleen maar naar heling kan/moet leiden.

Buiten Apocalypse now en Platoon gaat mijn kennis over Vietnam niet ver. Dus hoe heel de Vietnamoorlog er juist aan toe ging is mij heel vaag. Waarvoor mijn excuses. Ieder volk heeft recht op deze erkenning. Wat was de aanzet, wie is er aansprakelijk, waarom werden mensen uitgebuit, uitgemoord, verkracht… Geen enkele oorlog is mooi maar moeten we er de ogen dan voor sluiten? Hoegenaamd niet.

Die ver-van-mijn-bed-show kwam heel dichtbij terwijl ik dit boek aan het lezen was. Ik voelde de armoede van het gezin die dagen niets te eten hadden. Op goede dagen alleen rijst met rijst en rijst. Het beetje dat ze hadden door alles te verkopen werd hen van het ene op het andere moment afgenomen op straffe van dood. Ik neem het niemand kwalijk om een betere toekomst elders te zoeken.

Niet alleen voor Freek, Margot, Lien en haar vriendin Sterre is dit een zeer emotionele reis naar aanvaarding maar ik reisde met hen mee. En mijn hart brak geregeld.
Spijtig genoeg mogen we nu als Belgen niet naar Nederland. Maar als de musical terug opstart wil ik deze héél graag zien. Echte mensen dit verhaal zien vertolken moet nog een grotere impact geven dan het boek mij heeft gegeven.
Het boek van Dick van den Heuvel is meer dan een eye-opener. Hij brengt Vietnam in je hart.

Ik kan iedereen maar één raad geven: Lees het boek! Luister het luisterboek! Ga naar de musical en ga binnenkort massaal naar de bioscoop want Vietnam, als er niets meer rest dan vluchten wordt ook verfilmd.

Rating: 5+/5

Vietnam, als er niets meer rest dan vluchten koop je bij je favoriete boekhandel of online via:

Kobo.com