Recensie: De heks van de Bergweg

ISBN: 9780463642702
Genre: jeugdthriller
Uitgeverij: Smashwords Edition
Aantal pagina’s: 175 pagina’s
Uitgave: ebook

Over de auteur:

In het dagelijks leven is Edward Hendriks copywriter van beroep. Eerst in dienst van verschillende reclamebureaus, sinds een jaar of acht als freelancer. Hij was dus altijd al veel met teksten en ideeën bezig. Toch bleef de gedachte aan een ‘echt boek’ maar lokken. Geen boek in opdracht, maar iets wat hij helemaal zelf zou kunnen verzinnen. Toen Edward in het voorjaar van 2009 een maand in Napels doorbracht om er de Italiaanse taal te leren, kwamen de ideeën voor een boek bovendrijven. Het zou nog tot juni 2012 duren voor deze op Napolitaanse leest geschoeide maffiathriller in de boekwinkels lag. Daarna had hij de smaak te pakken. Wat volgde, was een nieuw verhaal dat zich wat dichter bij huis afspeelt. Gezworen vrienden ligt sinds april 2014 in de boekhandel. En eind mei 2017 was het tijd voor thriller nummer drie: Geen weg terug. Inmiddels werkt Edward aan zijn vierde (werktitel: Plottwist) en vijfde thrillermanuscript.

Meer over deze auteur vind je op zijn website.

Over het boek:

Tijdens de laatste dagen op de basisschool moeten ze de strijd met hun grootste angsten aangaan.

Het zijn die lange, laatste schooldagen van het jaar en het is bloedheet. Ook zijn het de laatste momenten dat de vriendengroep van Kasper, Dennis, Rik en Ellie – beter bekend als de Nerds – bij elkaar zal zijn. Na de zomervakantie gaan ze allemaal naar een andere school. Als de vier vrienden hun gezamenlijke schooltijd willen afsluiten met een spetterend watergevecht op het kerkhof bij Kasper in de straat, duiken de twee grootste pestkoppen van de buurt op. Ze sluiten de Nerds op in het kerkhof. Gelukkig weet Kasper een geheime route onder de heg door en dwars door de moestuin van de oude mevrouw Witteveen. Samen met de overbuurjongen beramen ze een plan waarmee ze voor eens en voor altijd met hun plaaggeesten af kunnen rekenen. Het lijkt een goed plan. Maar ze hebben buiten de kwade krachten van het heksenkerkhof gerekend, dat vroeger op de plek van de moestuin lag…

Een razendspannende jeugdthriller voor de leeftijdscategorie van 9-13 jaar met de thema’s vriendschap, liefde en angst voor het onbekende.

Mijn mening:

Het einde van het schooljaar eindigt maar voor Ellie, Dick, Rik en Kasper eindigt ook de lagere school en gaan ze na de vakantie gespreid naar de middelbare school.
De laatste opdracht die ze van hun leraar krijgen is een opstel schrijven over hun angsten en hoe ze deze onder ogen willen zien.
Maar voor ze zich hier gaan aan zetten besluiten ze een nachtje op het kerkhof te gaan spelen. Maar om daar te geraken moeten ze Mevrouw Witteveen passeren… diegene waarvan Rik denkt dat ze een heks is.

Met de huiveringwekkende cover van dit boek wordt een goede start gemaakt van deze jeugdthriller. Vlot geschreven met aardig wat akelige maar superspannende uren waan je je terug 12 jaar en wil je graag mee op zoektocht met de Nerds-ploeg. Ze komen soms in zeer nauwe schoentjes terecht waarbij je (zelfs als volwassene) volledig in het verhaal opgaat.

De heks van de Bergweg is een zeer geslaagde jeugdthriller die menige tiener met heel veel plezier zal lezen en aanraden aan zijn/haar vrienden.

Rating: 4/5

De heks van de Bergweg koop je online via: