Querido breidt met kinderboeken uit naar Amerika

Arthur A. Levine start in Verenigde Staten
nieuwe uitgeverij Levine Querido

64112.lq_2

Op de kinderboekenbeurs in Bologna hebben de Amerikaanse uitgever Arthur A. Levine en het Nederlandse Querido bekendgemaakt dat zij in Amerika gaan samenwerken onder de naam Levine Querido. Arthur A. Levine maakte onlangs al bekend dat hij, na drieëntwintig jaar voor het uitgeefconcern Scholastic te hebben gewerkt, een zelfstandige uitgeverij voor kinderboeken zou opzetten. De nieuwe uitgeverij heeft twee fondslijnen: Arthur A. Levine en Em. Querido. In het Arthur A. Levine-fonds verschijnen alle oorspronkelijk Engelstalige titels, in de Querido-fondslijn zal Arthur A. Levine naast kinderboeken van Querido ook de beste vertaalde kinderboeken uit de rest van de wereld op de Amerikaanse markt brengen. De eerste boeken zullen in de zomer van 2020 op de Amerikaanse markt verschijnen. Arthur A. Levine is verantwoordelijk voor de fondsvorming. De uitgeverij zal ongeveer tien vertaalde boeken per jaar uitbrengen.

Emanuel Querido, oprichter van Em. Querido’s Uitgeverij, startte in 1933 samen met Fritz Landshoff de Exil-uitgeverij Querido Verlag. Querido Verlag was de uitgeverij van een groot aantal Duitse auteurs die niet meer konden publiceren in Duitsland, onder wie Klaus Mann, Anna Seghers, Joseph Roth en Stefan Zweig. In mei 1940 vluchtte Fritz Landshoff naar New York, waar hij Querido Verlag voortzette en Querido Inc. New York oprichtte. Emanuel Querido werd in 1943 in concentratiekamp Sobibor vermoord. Na de oorlog besloten zijn medewerkers om de uitgeverij voort te zetten. Em. Querido’s Uitgeverij ontwikkelde zich tot een van de belangrijkste literaire uitgeverijen van Nederland en Vlaanderen. In 1971 verscheen Pluk van de Petteflet, geschreven door Annie M.G. Schmidt en geïllustreerd door Fiep Westendorp, wat het begin markeerde van de grote bloei van het kinderboekenfonds van Querido.

Arthur A. Levine, uitgever van Levine Querido: Het is ongelofelijk spannend om na zoveel jaar in een concern gewerkt te hebben nu een zelfstandige kinderboekenuitgeverij op te gaan zetten. Ik verheug me zeer op de samenwerking met Querido, we delen natuurlijk de liefde voor de beste kinderboeken, allebei onze uitgeverijen zijn zelfstandig, en we geloven er allebei in dat goede verhalen de wereld mooier maken.

Paulien Loerts, directeur van Singel Uitgeverijen, waar Querido deel van uitmaakt: Om heel veel redenen zijn we hier zeer verguld mee: omdat straks veel meer boeken van onze kinderboekenauteurs en illustratoren in het Engels zullen verschijnen, omdat we ons erg verheugen op de samenwerking met Arthur, die we kennen als een van de beste Amerikaanse kinderboekenuitgevers, en natuurlijk omwille van onze geschiedenis.