Recensie: Culinair winterdagboek

Uitgeverij: Fontaine Uitgevers
Genre: culinaire non-fictie
Pagina’s: 478
Uitgave: gebonden

Over de auteur(s):

Nigel Slater (1958) is bekend als kookboekenauteur, journalist en tv-presentator. Hij schrijft al vijfentwintig jaar food-columns voor de The Observer.

Tot zijn bestsellers horen de klassieker Smakelijk, De keukendagboeken en het door critici zeer goed ontvangen tweedelige Tender. Hij maakte documentaires en kookprogramma’s voor BBC1, BBC2 en BBC4. Zijn memoires Toast – The story of a boy’s hunger werd met zes belangrijke prijzen bekroond, uitgeroepen tot British Biography of the Year en bewerkt voor film en theater. Voor zijn werk ontving hij de James Beard Award, de National Book Award, de Glenfiddich Trophy en de André Simon Memorial Prize.
Nigel Slater woont in Londen.

Over het boek:

Culinair winterdagboek is het verhaal van Nigel Slaters liefde voor de winter, de geur van dennen en sparren, spookverhalen lezen met een glas sleedoornjenever en bijenwaskaarsen met schaduwen op het plafond.

In zijn Culinair winterdagboek loodst Slater je met zijn verhalen en tongstrelende recepten door het koude, donkere seizoen. De recepten verwarmen je tijdens de koude maanden, zoals ribsticker broodpudding met Comté en Taleggio, aardappelpuree met blauwe kaas en geitenwrongel, warm gerookte zalm, aardappels en dille; maar bieden ook heldere smaken om het nieuwe jaar te verwelkomen, inclusief rozegrapefruitmarmelade, peren- en zuurmos en rogge, lijnzaad en stroopbrood.

Ik kijk al weken uit naar deze dag. De dag waarop ik de Kersttaart mag maken. Het is, en moet ook altijd zijn, een dag waarop ik weinig anders te doen heb. Voor 20 mensen een vruchtentaart bakken is niet iets wat je tussen 15 andere klusjes door kunt doen. Meestal zet ik wat kalmerende muziek op of luister ik naar het rustige gebabbel van de radio en vandaag is dat niet anders.
Geen stomende pudding of borrelende jam kan de keuken zo gastvrij laten ruiken als een vruchtentaart in de oven. Alles wat ik wil van mijn huis, zit in de geur van die taart. Een bakdag kan niet beter worden.
Een Christmas cake heeft iets magisch. De diepe sneeuwhopen van wit suikerglazuur. Het takje heidense hulst. Het gekraak van het broodmes op de knapperige suikerlaag, gevolgd door de zachte zucht als je door de marsepein heen snijdt en de overdadige vruchtenbrokken eronder. En wat een taart! De smaak van butterscotch in het zachte kruim. De dikke hoopjes krenten, rozijnen en plakkerige kersen. En altijd, altijd de verleiding om die laatste paar kruimels met je vinger van het bord te vegen.
Als je iemand een puntje Christmas cake aanbiedt, geef je hem een doos met juwelen: de gedroogde vruchten die voor het eerst met de handelaren uit Venetië hier aankwamen, geweekt in brandewijn met oosterse specerijen. Een eetbare versie van de geschenken die de Drie Wijzen het kindje brachten. Of anders gewoon een lekker plakje vruchtentaart. U mag het zeggen.

Mijn mening:

Het stevig blauwgebonden boek van Nigel Slater is meer dan een kookboek. Zoals de titel zelf zegt heeft hij er een culinair winterdagboek van gemaakt.
Met een 25-pagina lange inleiding vertelt de auteur over zijn liefde voor kerstmis, de winter, de sneeuw maar ook het heerlijk achter het vuur zitten en het koken met verwarmende smaken.
De inleiding op zich is al een roman waard.

Het winterdagboek begint bij de zonnewende op 1 november en loopt tot lichtmis op 2 februari.
Iedere dag wordt voorafgegaan door een dagboekgedeelte, gevolgd door een recept. Dit recept is niet opgesteld zoals we gewend zijn in kookboeken maar in een aangename tekstblok waar de auteur zijn handelingen in beschrijft.

Nigel Slater’s Culinair winterdagboek is meer dan een kookboek. Het leest als een roman waarbij je het boek iedere keer moet neerleggen om een recept aan te duiden dat je graag met je gezinsleden wil delen. Simpel omdat de winter draait rond gezellig samen zijn en je laten verwennen door al het lekkers dat er op de markt en in de natuur te verkrijgen is.

Rating: 5/5

Culinair winterdagboek koop je bij je lokale boekhandel of bij

Fontaine Uitgevers